Σωστή στάση – Ψάχνοντας την ισορροπία

Φεβρουάριος 14, 2016

ΣΩΣΤΗ ΣΤΑΣΗ ΣΩΜΑΤΟΣ: ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΑΚΑΜΨΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ ΧΑΛΑΡΩΣΗ

Ένα ερώτημα που έχει προκύψει μεταξύ των φυσικοθεραπευτών τον τελευταίο καιρό, είναι αν τελικά πρέπει να συμβουλεύουμε τους ασθενείς μας με πόνο στη Σπονδυλική Στήλη, να στέκονται με ίσια πλάτη. Μέχρι πρόσφατα η κοινή παραδοχή ήταν ότι η σωστή στάση σώματος ήταν η ευθυτενής. Πράγματι, η ευθυτενής στάση είναι ο πιο οικονομικός τρόπος για τη σπονδυλική στήλη να δέχεται το μικρό, αλλά συνεχές φορτίο της καθιστής θέσης.

Ωστόσο, τελευταία υπάρχει η άποψη ότι όταν απαγορεύουμε τους ασθενείς μας να στέκονται ή να κινούνται ελεύθερα, τότε δημιουργούνται δυσλειτουργίες στο μυοσκελετικό σύστημα. Είναι αλήθεια ότι κάποιοι ασθενείς μας, που έχουν δεχθεί την ημιτελή πληροφόρηση, ότι αν σκύψουν ή λυγίσουν τη μέση τους, θα πάθουν ζημιά, υιοθετούν μια υπερ-προστατευτική συμπεριφορά, με αποτέλεσμα αντί να θεραπεύουν το πρόβλημα, να δημιουργούν τις συνθήκες για περισσότερο πόνο.

 

 

Thoughts Become Things card with beach background

 

Μια άκαμπτη πλάτη, συνήθως οδηγεί τη Σπονδυλική Στήλη να χάσει την ελαστικότητά της, δηλαδή την ικανότητά της να απορροφά φορτία. Οι κινήσεις γίνονται μονότονες, σχεδόν «ρομποτικές» και σταδιακά ο παραμικρός κραδασμός ή απρόβλεπτη κίνηση προκαλεί πόνο. Επίσης, ο φόβος και η επιφύλαξη αυξάνουν την ευαισθησία του Νευρικού Συστήματος. 

 

funny-scared-shocked-dog-car-old-woman-senior-citizen-driving-pics-600x422

 

Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι η αίσθηση του πόνου δεν καθορίζεται μόνο από το βαθμό της βλάβης στο σώμα, αλλά και από τη σημασία που της δίνει ο εγκέφαλος. Έτσι αν ο εγκέφαλος νοιώθει απειλή σε μια περιοχή, π.χ. τη μέση ή τον αυχένα, έχει τη δυνατότητα να αυξάνει την ευαισθησία στον πόνο, για λόγους αυτοπροστασίας. Πρακτικά, μεγεθύνει την αίσθηση του πόνου για να βεβαιωθεί ότι δε θα γίνει κάποιο λάθος και προκληθεί κάποια επιπρόσθετη ζημιά.

 

risk-icon

 

Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι το πρόβλημα με την ευθυτενή στάση, δεν βρίσκεται στη μηχανική της, αλλά στα ποιοτικά χαρακτηριστικά, πίσω από αυτήν. Πως μπορούμε να συνδυάσουμε τις 2 απόψεις, και ποιες θα πρέπει να είναι οι οδηγίες που θα δώσουμε στους ασθενείς μας?

  1. Το πρόβλημα με την καθιστή στάση είναι κυρίως ο χρόνος παραμονής σε αυτήν. Ακόμη και αν κάθεστε με ίσια πλάτη, θα πρέπει σε τακτά διαστήματα να σηκώνεστε και να βαδίζετε ή να κάνετε κάποιες απλές διατάσεις για να κυκλοφορεί το αίμα και να ανακουφίζονται οι μυς (για περισσότερες πληροφορίες, πατείστε εδώ).
  2. H συμμετρία του σώματος σε οποιαδήποτε στάση ή κίνηση είναι σημαντική. Αποφύγετε τις μονότονες και μονόπλευρες θέσεις, όπως
  • να βάζετε σταυροπόδι και να μένετε έτσι για ώρα,
  • να γέρνετε μόνο στο ένα μπράτσο της καρέκλας,
  • να βουλιάζετε στο κάθισμα και να αφήνετε τη μέση σας για πολύ ώρα στο κενό.
  • Δε σημαίνει ότι απαραίτητα θα πάθετε κάτι, αλλά οπωσδήποτε καταπονείτε τις αρθρώσεις σας και δημιουργείτε μονότονα πρότυπα στάσης, που θα επηρεάσουν στη συνέχεια τον τρόπο που κινείστε.

 

 poor-sitting-posture

 

3. Σε ότι αφορά τα παιδιά, που κάθονται με τις ώρες μπροστά σε οθόνες, δεν ωφελεί να τα νουθετείτε ή να τα μαλώνετε. Ενθαρρύνετε σε αυτά έναν ενεργητικό τρόπο ζωής, που να εμπεριέχει αρκετή κίνηση και συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες. Με αυτό τον τρόπο το σώμα εξισορροπεί σε σημαντικό βαθμό της αρνητικές συνέπειες της καθιστικής ζωής, αλλά και η τόνωση του μυϊκού συστήματος τα βοηθάει να στέκονται πιο ευθυτενώς, χωρίς να καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια. 

 children-posture

 

 

 

Αλέξης Καραγιαννίδης, Φυσικοθεραπευτής, MSc., Dip.MDT.

XRYSOS_ODHGOS_LOGO-page-001

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.